Fragrance Workshops v Budapešti u Zsolta Zólyomiho

Na minulou sobotu jsem se moc těšila, zúčastnila jsem se totiž Fragrance Worskhopu v Budapešti u Zsolta Zólyomiho. Zsolt Zólyomi je jediný maďarský „nos“ neboli parfumér, který vystudoval ve francouzském Versailles proslulou školu ISIPCA Fragrance Academy (www.isipca.fr). Tu založil v opulentním městě, v němž žil král Slunce, Jean-Paul Guerlain. Mezi dvanácti studenty z celého světa byl Zólyomi jediným Maďarem (a také jediným člověkem z východního bloku). Ne že by nebyl žádný další zájemce, ale tato škola má opravdu velmi vysoké nároky a navíc se do ní dostávají víceméně jen lidé z věhlasných módních parfémových značek.

Škola parfému v Budapešti se uskutečnila v hotelu The Ritz-Carlton na adrese Erzsébet tér 9-10, vedle kterého má Zsolt Zólyomi svou parfumérii. Luxus a noblesa k sobě zkrátka ve světě parfémů neoddělitelně patří.

Celodenní workshop byl rozdělen do čtyř částí. Jednotlivé moduly pokrývaly historii parfémů, přírodní a syntetické suroviny a akordy. Dále se probíraly kategorie parfémů a hlavní vonné látky, botanické a chemické základy, psychologie vůně, marketing a prodejní techniky. Na řadu přišly i kariérní příležitosti v parfémovém průmyslu a v neposlední řadě základy výroby parfému.

První část tvořil úvod do světa parfémů, historie vůní a kategorie parfémů. Dozvěděli jsme se zajímavosti o velkých značkách, jako jsou Hermés, Guerlain atd., stejně jako o slavných parfémech a „nosech“ neboli parfumérech. Dále jsme zjistili, jaký je současný trh s luxusní kosmetikou. Závěr první části pak byl věnován aktuální situaci v segmentu mass (méně kvalitní a levnější) a niche parfémů.

V druhé části workshopu jsme se ponořili hlouběji do světa parfémů. Seznámili jsme se s přírodními a syntetickými surovinami. Poté jsme interaktivně „cestovali“ do zázemí předních světových výrobců a pěstitelů. Dozvěděli jsme se, jaký vliv mají na parfémy zkratky IFRA, EU a BIO.

Po hodinové přestávce jsme pokračovali dalšími zajímavostmi ze světa parfémů. Ve třetím modulu školy parfémů jsme nasáli zajímavé poznatky z oblasti budování luxusní značky. Seznámili jsme se s hlavními vonnými látkami, akordy a tím, které vonné látky jsou si blízké. Zajímavá byla také psychologie vůně, marketing vůní či prodejní techniky v oblasti parfémů. Měli jsme možnost zjistit, jak se provádí styling parfémů, tzv. parfémové poradenství, kde probíhají zajímavé konference o parfémech či jaké jsou kariérní možnosti ve světě vůní.

V poslední čtvrté části jsme odhalili tajemství ze zákulisí výroby parfémů. Co se odehrává v laboratořích parfumérů? Jaké znalosti a nářadí jsou potřebné při výrobě parfémů? Jak se provádí analýza akordů a syntéza? Parfumér Zsolt Zólyomi nás zasvětil, kde získává základní vonné látky, a diskutovali jsme také o vývojovém procesu receptury.

Velice poučná a zajímavá byla závěrečná tvorba vlastního parfému. Uvědomili jsme si, že práce parfuméra je velice krásná, ale zároveň monotónní a nudná. Při tvorbě vůně si musí vést přesnou evidenci a všechno si zapisovat – nejen datum, kdy vůně vznikala, ale také, co a kolik toho bylo použito. Všechno musí být čisté a pracovní stůl má být ze skla, protože ostatní materiály (dřevo, umělá hmota apod.) absorbují vůně. Parfumér musí být kreativní a zkoušet denně několik set vonných kreací, které pak promění ve finální vůni.

Pokud vás zajímají další zajímavosti a detaily z Fragrance Workshopu, přijďte na mou akci Degustace parfémů.