PARFÉM – tajemství vůní

Výroba parfémů a prodej vůní patří v současné době mezi úspěšná podnikání. Jedním z důvodů je, že parfém je i pro průměrně vydělávajícího člověka dostupným luxusním zbožím. Zatímco šaty Chanel nebo Gucci si většina lidí nemůže dovolit, parfém od Diora je k mání za přijatelnější cenu.

Rozhodující roli při výběru parfému často nehraje vůně sama o sobě, ale náš „obraz“ – tedy „pocit“ spojený s vůní, který chceme „vnuknout“ skrze parfém ostatním.

Parfumérský průmysl je plný marketingových odborníků, jejichž hlavním úkolem je vybudovat mýtus kolem vůní na současném trhu. Mají vzbudit dojem, že pokud si zákaznice vybere danou vůni, opravdu se stane sportovní, smyslnou nebo váženou moderní ženou.

Na vůni je postaveno i několik dalších odvětví, protože výrobci vůní chtějí posílit požadovaný efekt již díky flakonu.

PARFÉM – tajemství vůní

PARFÉM – tajemství vůní

Trh s parfémy ovládají peníze

Parfémy většiny velkých módních značek, jako jsou Giorgio Armani, Gucci nebo Donna Karan, nevymýšlejí ani netvoří jejich firemní návrháři. Stojí za nimi pro širokou veřejnost poměrně neznámá skupina specialistů z firem, jako jsou švýcarská Givaudan nebo německá Symrise.

Módní značka nejdříve provede předběžný průzkum trhu, určí rozpočet a stanoví cílového spotřebitele (zákazníka). Při stanovení finančního rámce se bere v potaz, aby parfémy zůstaly v relaci běžných prodejních cen. To má veliký význam na kvalitu surovin při výrobě parfémů.

V poslední době se dostaly do popředí tzv. „vůně celebrit“, kdy své jméno propůjčují parfémům např. Jennifer Lopez nebo Sarah Jessica Parker. Co mají společného tyto celebrity s parfémy? Pouze to, že jsou jejich jména uvedená na flakonech.

Výroba parfémů tedy často není žádným uměleckým či tvůrčím procesem, ale normálním podnikáním orientovaným na zisk, kde jsou záměry objednavatele parfému řízeny ekonomickými ukazateli. Marketingový aspekt je zkrátka důležitější než kvalita a umělecká tvořivost.

Protipól – niche parfémy

Naštěstí existuje rostoucí trend ve světě parfémů, a tím jsou malé manufaktury, které představují radikálně odlišný přístup. Jsou to tvůrci tzv. niche parfémů.

Slovo „niche“ samo o sobě znamená výklenek nebo kout. Dle biologické interpretace znamená zvířecí stanoviště a životní podmínky.

Tvůrci niche parfémů představují skutečnou a originální výrobu parfémů, která začala ztrácet půdu pod nohama v tomto odvětví od roku 1970. Tyto většinou malé značky se obrátily proti současnému trendu průmyslové výroby. Je pro ně důležitější vytvořit jedinečné a vysoce kvalitní vůně.

Značky niche parfémů jsou většinou ve vlastnictví parfumérů (často ne jen parfuméra, ale celé dynastie tvůrců parfémů), kteří kladou důraz na tvorbu místo zisku. Parfuméři tvoří svá díla dle osobní zkušenosti a prožitků.

Například Lorenzo Villoresi, který byl v roce 2006 zvolen parfumérem roku, původně studoval psychologii a filozofii na univerzitě ve Florencii. Díky studiu starověké kultury se dostal na Střední východ, kam se později vypravil na „studijní cesty“. Během těchto cest se zamiloval do světa orientálních koření, chutí a vůní, které se později staly inspirací při tvorbě jeho vlastních parfémů.

Vzhledem k důrazu na kvalitu jsou niche parfémy vyráběny z ušlechtilých, přírodních materiálů. Tvůrci se vyhýbají levným syntetickým materiálům.

Například parfumér Marc-Antoine Corticchiato, majitel značky Parfum d’Empire, vyrábí vonné oleje z přírodních surovin a používá je v parfémech vytvořených ve vlastní laboratoři na Madagaskaru.

Niche značky často tvoří ze surovin, které velké brandy nechávají bez povšimnutí. Nebojí se vytvářet nezvyklé, pozoruhodné kombinace, na základě kterých se rodí snadno rozpoznatelné, nezaměnitelné a jedinečné vůně.

Ve vůní Poivre Piqnant od jedné z nejznámějších niche značek L´Artisan Parfumeur je specifickou vonnou látkou pepř. „Pozdraví“ vás jak v hlavě, tak i v srdci kompozice. Skladba Dzonghka kombinuje zároveň dřevité, květinové a kožené akordy. Tvůrkyně Olivia Giacobetti se zase ve vůni Dzing! snažila vykouzlit svět cirkusu. A vznikla velice zajímavá, jedinečná vůně, kde najdete zázvor, šafrán, kávu a akordy kůže.

Kromě pečlivého výběru surovin tvoří niche značky své vůně často také charakteristickými, dlouhými výrobními technikami. Nebo v některých případech přímo přehodnotí výrobní proces parfému. A to je také odlišuje od velkých brandů.

Mohlo by se zdát, že niche parfémy jsou kvůli tomu všemu mnohem dražší než jejich komerční protějšky. Podle mé zkušenosti to ale tak vždy není. Protože u niche značky je vždy středem pozornosti vůně.

Obaly a lahve těchto parfémů jsou jednoduché a většinou vždy stejné. Za marketing a reklamu výrobci u těchto produktů neutrácejí. Tyto vůně se nedají koupit na letišti v obchodech duty-free. Nebo ve velkých řetězcích, jako jsou Douglas nebo Marionnaud. Protože tvůrci je nevyrábějí pro masu lidí, ale pro úzkou skupinu zákazníků. Pro milovníky vůní, kteří chtějí jedinečné, exkluzivní vůně.

Tyto značky většinou vlastní jen pár obchodů. Převážně s pařížským sídlem. Což ostatně také posiluje jejich prestiž v očích uživatelů. Tyto parfémy opravdu nejsou k dispozici kdekoliv a komukoliv.

Niche parfémy nosí často i filmové hvězdy, zpěváci nebo topmodelky, a to také zvyšuje prestiž niche značek.

Například nejoblíbenějším parfémem americké zpěvačky Madonny je legendární vůně, která je často nazývána královnou vůní – jmenuje se Fracas a byla vytvořena v roce 1948 Robertem Piquetem.

Kromě Madonny mají tuto vůni rády i Sofia Coppola, Ivana Trump, Kim Basinger a Carolina Herrera. Ani Celine Dion nenosí „svou“ vůni, ale používá vůni od Annick Goutal – Eau d`Hadrien.

PARFÉM – tajemství vůní

Niche značky v Česku

Před několika lety v Česku niche značky prakticky nikdo neznal. Ale nyní je již situace jiná. V Praze je samozřejmě větší výběr kamenných obchodů – butiků, v nichž jsou k mání niche vůně. Pomalu se ale zlepšuje i nabídka niche vůní v menších městech.

Níže je seznam kamenných niche parfumerií dle měst:

PRAHA
Egoist Royal Parfums, Ingredients, Royal Perfumery Prague, Butik Charming Madeleine, Odér, Emphatia

BRNO
Vavavoom

KARLOVY VARY
Egoist Royal Parfums, Butik Charming Madeleine, Scents Variety

PRACHATICE
Boutique Parfums

Co se týče online nakupování niche parfémů, je to lepší, protože e-shopů s niche parfémy je mnohem více. Většina uvedených butiků má i e-shop. Počet distribuovaných značek navíc neustále roste. Kromě parfémů a další luxusní kosmetiky se nabízejí i interiérové osvěžovače, vonné lampy, svíčky atd.

Níže je seznam e-shopů s niche parfémy:

Galimard Parfumerie – www.galimardparfums.cz
Infragranti – www.infragranti.cz
S.A.C.K.Y. – www.nicheparfums.cz – první česká niche značka
NICHE PARFUMERIE.CZ – www.nicheparfumerie.cz – niche značky CB I HATE PERFUME, Mendittorosa
PARFUMEUR – www.parfemy-parfumeur.cz
Parfums de Carslbad – www.parfum-carlsbad.com

Další zajímavostí je Zámecká parfumerie v Praze, která sídlí na adrese Zámecké schody. Nabízí manufakturně připravované parfémy.

V parfumerii FANN se nabízí koncept tzv. „haute parfumerie“. Najdete tady kompozice pro labužníky. Švýcarskou značku YS.Uzac a francouzské niche značky Olfactive Studio a Evody Parfums. Obchody, kde tyto značky nabízejí, jsou nejen v Praze (Atrium Flora, OD Kotva), ale i v Brně (Olympia) nebo Ostravě (Forum Nová Karolina).

Důvody pro rozšíření niche značky

Popularita niche parfémů spočívá v tom, že vždy bude existovat skupina zákazníků, která touží po exkluzivitě. Upřednostňuje unikátnost před masovou výrobou. Výrobky, které jsou vyrobeny z drahých materiálů, a ne z levnějších syntetických látek v rámci sériové výroby. Pro tuto skupinu parfém není jenom jedním z mnoha kosmetických výrobků, ale uměleckým dílem uzavřeným v lahvi – prostředkem pro sebevyjádření. Kromě toho svět niche parfémů nabízí možnost, jak objevovat spoustu zajímavostí, prozkoumávat zvláštní a neobvyklé vůně, odhalovat nevšední kompozice, které slibují milovníkům vůní i znalcům nové a vzrušující zážitky.

 

Líbil se vám článek? Sdílejte jej a dejte o něm vědět svým přátelům!