7 pravd a mýtů o parfémech

Od chvíle, co jsem absolvovala několik workshopů ohledně parfémů, si myslím, že jejich výroba je skutečné umění. Zejména proto, že jsem měla možnost „vytvořit“ si svůj vlastní parfém. Vím tedy, jak těžké je namíchat krásnou a harmonickou vůni.

7 pravd a mýtů o parfémech

Pojďme se podívat na některé mýty a fakta o parfémech. Právě tyto předsudky často klamou milovníky parfémů, kteří hledají svou „dokonalou“ vůni, neboť jim komplikují rozhodování při výběru parfému.

7 pravd a mýtů o parfémech

7 pravd a mýtů o parfémech

1. Parfém nemá trvanlivost/životnost
Mýtus! Bohužel pokaždé, když parfém „změní tvar“, to znamená, že se jeho komponenty, složky rozpadají, zhorší se kvalita. Děje se to, přestože obsahuje alkohol, který ho „konzervuje“. Vůně tak bude jiná než před pár lety. Neřiďte se dobou trvanlivosti nebo datem vydání na krabičce – původní vůni si parfém zachovává 24 měsíců od chvíle, kdy ho poprvé aplikujete. Nepříteli vůní jsou teplo, sluneční světlo a kyslík. Takže pokud chcete, aby si parfém po dlouhou dobu zachoval svou životnost, musíte ho skladovat na temném a chladném místě. V žádném případě ne na polici zalité sluncem.

2. Eau de Parfum (EDP) a Eau de Toilette (EDT) mají stejné složení, ale ve slabší verzi
Ne vždy! Vůně EDP a EDT mají rozdílné koncentrace. EDP obsahuje zhruba 7–14 % vonných látek (tzv. juice, což je voňavkářský termín pro formuli – konečnou esenci základu vůně, ale zatím neředěné směsi) a EDT obsahuje mezi 3–8 % vonných látek. Obecně platí, že stejné součásti jsou v obou verzích, liší se ale jejich poměry.

3. Maminčin oblíbený parfém je i dnes v prodeji a má stejnou vůni
Bohužel, i to je mýtus! Organizace IFRA (International Fragrance Association – mezinárodní asociace na podporu vůně, jedná se o samoregulační orgán založený společnostmi z oblasti parfumerie a kosmetiky) před pár lety zakázala mnoho přírodních vonných surovin. Jedná se zejména o suroviny živočišného původu a chráněné nebo vzácné rostliny. Tyto vonné suroviny proto musejí tvůrci nahradit vysoce kvalitními syntetickými materiály. Takže je velice pravděpodobné, že parfém, který jste si koupili v roce 1980, již není identický se současnou verzí.

4. Necítím na sobě parfém, určitě není kvalitní
Mýtus! Skutečnost, že jsme zvyklí parfém používat každý den, může vést k tomu, že parfém, který nosíme po dobu jedné či dvou hodin, již necítíme. Děje se to proto, že náš nos se unaví kvůli „průtoku“ vůní a jednoduše se zablokuje. Nebo proto, že jsme nenašli svoji „opravdovou“ vůni. Je proto lepší buď střídat parfémy, nebo hledat svoji „dokonalou“ vůni.

5. Syntetické materiály mají většinou mizernou kvalitu
Většinou to není pravda! Je naivní předpokládat, že třeba i ten nejdražší parfém obsahuje jenom zcela přírodní složky. Samozřejmě takové parfémy existují, ale jsou to speciální, obvykle bio nebo eco parfémy (ne nutně všechny z nich jsou zcela přírodní). Jak jsem již psala, dnes je zakázáno používat složky živočišného původu, jako jsou pižmo, ambra nebo kastoreum (aromatický výměšek análních pachových žláz bobra obecného), nebo vysoce alergenní rostliny. V případě některých květin nebo rostlin je také velice těžké získat jejich přirozené aroma (např. konvalinka). Proto je potřeba vytvářet syntetické suroviny. Samozřejmě je potřeba také vědět, že kilo přírodních surovin, jako je například kořen kosatce, je mnohem dražší než kilo jejich syntetické náhrady. Takže je nepravděpodobné, že by v levnějších parfémech byly použity drahé suroviny pro výrobu parfémů. A naopak není vždy pravda, že v drahých parfémech jsou pouze drahé přírodní suroviny.

6. Levný parfém je méně kvalitní, pouze drahý je dobrý
To nemusí být pravda! Parfém hodnotíme podle toho, zda má harmonickou vůni či nikoli. A ne podle toho, zda je drahý nebo levný! Vůně nebo parfém, to je opravdu vždy otázkou vkusu. Někdo může najít svou „signaturu“ v levnějším parfému. Někdy může být v ceně vůně zahrnuta hodnota značky, zatímco málo známá vůně parfémového domu není tak drahá. Vůně pro módní domy obvykle tvoří velká parfémová společnost. A je docela možné, že značka, marketing a další náklady nejsou zahrnuty v ceně. Takže doporučuji klidně hledat i v levnější kategorii.

7. Parfémy od celebrit jsou navrženy celebritami, které je také používají
Bohužel obvykle ne! Parfémový průmysl je obrovský byznys. Celebrity a hvězdy propůjčují svá jména jednotlivým kompozicím nebo mají možnost vybrat si z 5–10 vůní, která se jim nejvíce líbí (mnohdy ani to ne). Znamená to, že vůně nenavrhují celebrity, ale tzv. „nos“. Samozřejmě jsou i výjimky, například Beyoncé, o níž je známo, že miluje vůni Heat Rush, kterou sama navrhla a do níž „vpašovala“ svou oblíbenou orchidej. Nebo Christina Aquilera, která již uvedla na trh řadu parfémů pod vlastním jménem. A říká, že všechny její oblíbené vůně jsou zahrnuty v parfému Inspire.

Znáte nějaké další pravdy a mýty o parfémech?

Líbil se vám článek? Sdílejte jej a dejte o něm vědět i svým přátelům!