Hra s pocity
Parfémy hrají v našich životech zvláštní roli. Existují vůně, které na nás působí magicky, jsou vůně, které nás naplňují štěstím, a jsou i takové vůně, díky nimž se cítíme jako skutečné ženy. Vždy přitom hledáme ten jediný parfém, který se dokonale hodí k naší osobnosti. Takový, o němž si myslíme, že je opravdu schopen vyjádřit naši individualitu.
Ale v čem je opravdové tajemství parfému?
Odpovědi je možné hledat v biologii a psychologii. Máme tendenci řadit čich až za zrak a sluch. Přitom tento smysl působí především na podvědomí, náš nos je totiž na rozdíl od zraku a sluchu spojen mnohem více s mozkovými oblastmi odpovědnými za emoce a sexuální chování.
Čich nás proto ovlivňuje mnohem intuitivněji a trvaleji než zrak a sluch. Nos je jediným smyslovým orgánem, který své vjemy předává přímo do mozku. Už je vám nejspíš docela jasné, proč většina reklam na parfémy útočí na naše city, koketnost a svůdnost.
To, zda k nějaké vůni cítíme náklonnost, nebo je pro nás naopak odpuzující, určuje značnou měrou prostředí, ve kterém jsme vyrostli. Každý člověk vnímá vůně po svém. To, jestli je pro nás nějaká vůně příjemná, nebo nepříjemná, je také studijní proces. Od rodičů jsme odkoukali, nad jakými vůněmi ohrnují nos a jaké vůně v nich vzbuzují dobrý pocit.
Mnozí mají nechuť k vůni orientální (např. východní kuchyně), děti mají raději sladké, ovocné vůně, teenageři zase intenzivnější vůně, které obsahují santalové dřevo nebo pižmo. Náš čichový smysl se zkrátka neustále formuje. Věkem se i vztah k vůni plynule mění, vyzrává a rozšiřuje.
Vůně jsou leckdy spojeny s rozmanitými zážitky a definují, jak si je pamatujeme. Díky vůním vzpomínáme na šťastné, ale i na smutné chvíle a okamžiky, na lidi, a dokonce i na místa.
Příjemná vůně je něco mimořádného. Vyvolává v nás celou škálu líbivých pocitů. Opravdovým tajemstvím parfému a zároveň i jeho posláním tak je, aby nositeli zvýšil sebevědomí a dodal mu atraktivitu.