Reformulované vůně nebo nový design, nová vůně? – 1. část

Znáte to zklamání, když se známý a dlouho používaný parfém objeví v regálech parfumérií v novém obalu s mírně upravenou vůní? Pokud existuje kontroverzní téma na fórech věnujících se parfémům, tak to je určitě toto!

Reformulované vůně nebo nový design, nová vůně?

Reformulované vůně nebo nový design, nová vůně? – 1. část

Pojďme se podívat, proč k reformulaci vůní vůbec dochází.

Tady je stručný úvod k jevu, kdy se starší oblíbené vůně objevují v nových obalech a obvykle i s mírně upravenou konzistencí, respektive vůní:

 nařízení IFRA (International Fragrance Association – Mezinárodní asociace pro parfémy, jedná se o samoregulační orgán založený společnostmi z oblasti parfumerie a kosmetiky), jelikož některé přírodní složky se již nemohou dále používat, namísto nich parfuméři použijí syntetické suroviny
 remixovaná juice (tzv. juice, což je voňavkářský termín pro formuli – konečnou esenci základu vůně, ale zatím neředěné směsi) – obvykle byla vůně vytvořena v jiné továrně, takže se mění (např. Tom Ford, Nina Ricci)
 vzhled značky se mění a tomu se přizpůsobí i starší vůně
 modernizace vůní
 měnící se ceny surovin v průběhu let, čemuž se přizpůsobí výroba parfému

Reformulovanou vůni je obtížně rozpoznat, v nejideálnějším případě si zákazníci ani neuvědomí, že ve složení parfému došlo k drobným změnám. V některých případech lze zaznamenat i minimální změny. Tyto minimální změny si uvědomují ti, kteří používají danou vůni mnoho let, a to každý den – takže i malou změnu dokážou rozpoznat. Jsou i takové případy, kdy ačkoli vůně je více či méně stejná, výrobce novým obalem, lahvičkou nebo krabicí s jiným typem písma naznačuje, že se stala změna. Často změna začíná přehodnocováním značky, změní se vnějšek výrobku, který je v souladu s novým designem. Samozřejmě tato změna bývá pro ty, kterým vyhovovala původní formulace vůně, vždy velkým zklamáním.

Ti, kteří se ve světě parfémů tolik nevyznají a jsou především konzumenty, se často potýkají se situací, kdy se jejich oblíbená vůně ze dne na den změní. Je najednou v jiném balení nebo je změna vůně velmi nápadná.

Pojďme se podívat, kdy a proč se může vůně v průběhu let měnit!

Výroba parfémů, kvalita a použité materiály jsou velmi přísně regulovány mezinárodní organizací. IFRA (Mezinárodní asociace pro parfémy) je orgán, který může rozhodnout o složkách parfému, které omezují nebo zakazují používání alergenních složek. Používání složek živočišného původu (pižma, kastoreum, cibetky) je nyní zakázáno, navíc některé látky mohou vyvolat vážné alergické reakce (například dubový mech).

Není vždy potěšující, když IFRA zakazuje použití suroviny a navrhuje místo ní sáhnout po syntetické verzi, protože pokud nejste na žádné suroviny alergičtí, budete chtít nadále používat starou, milovanou vůni, bylo by tedy snazší uvést alergenní ingredience na obalu.

Typickou obětí této změny byla populární vůně Chanel No.5, ve které musel být dubový mech nahrazen syntetickou složkou, protože u některých lidí vyvolával alergické reakce. Takže pokud vaše maminka ještě v sedmdesátých letech dostala vůni Chanel No.5, poznala by, že nynější vůně je zcela jiná. A to právě proto, že výrobce vyměnil několik přísad. Sklo a krabička se nezměnily, jenom samotná vůně.

Další důvody, proč musí výrobci parfémů změnit staré oblíbené vůně? Trend a modernizace. Parfémové trendy se obvykle mění každých 10 až 20 let. To znamená, že co bylo obrovským hitem v osmdesátých letech minulého století, dnes už u mladší generace nezaboduje. Ale vůně, značka, je stále vyhledávaná (obvykle staršími generacemi, které ji používaly v mladém věku), takže výrobci chtějí omlazovat a dát parfémům trendy „vzhled“. Toto zažíváme, když se staré vůně objeví v nové láhvi, ale se starým jménem.

Typickým příkladem toho je vůně od Yves Saint Laurent – Opium. Vůně vyrobená v 70. letech je skutečně ikonická a kultovní, ale je méně atraktivní pro dnešní generaci, takže je k dispozici v mnohem trendovější láhvi s modifikovanou jemnější vůní.

Značky v tomto případě obecně modernizují celou kolekci vůní, přizpůsobují vnějšek nových verzí, stejně jako tomu bylo u značky Kenzo. Kenzo – iJungle je jednou z nejoblíbenějších orientálních vůní dneška, je považována za vůni pro všechny věkové kategorie, ale úpravou parfémové krabice získala mnohem modernější rámec.

Je také možné vypozorovat, že když se reformuluje klasická, stará vůně – specificky zaměřená na mladé lidi –, objeví se jako nová verze s mírně změněným názvem a vůní.

Dior rád používá tuto metodu, nejoblíbenější vůni přeformuluje, dá jí nový vzhled a nové vonné materiály zapracuje do staré formule tak, aby udržel stabilní zájem nové generace uživatelů parfémů, kteří jsou hladoví po novosti.

Vůně Miss Dior Cherie byla obrovsky úspěšná, o pár let později si na to publikum zvyklo. Firma spouštěla novou řadu Miss Dior, do níž integrovala i populární Miss Dior Cherie. Za zmínku stojí i supersexy vůně Dior Addict, která byla nejen reformulována, ale navíc tvůrci vybudovali kompletní sérii, aby udrželi stálý zájem.

Pokračování příště, kdy prozradím další důvody, proč se některé vůně mění!