Reformulované vůně nebo nový design, nová vůně? – 2. část

Parfémoví nadšenci snadno odhalí, když se jejich oblíbená vůně drobně změní. Stává se to, když daná značka nechá vyrobit vůni od jiného výrobce. Na všech vůních je vždy uvedeno, kde jsou vyrobeny, nejde přitom o sídlo značky, ale místo, kde byl parfém skutečně vyroben. Když se podíváte na krabici, najdete tam např. Made in France nebo Made in Italy. Vůně se totiž vyrábějí ve velkých sériích, přičemž požadované podmínky mohou poskytovat jen velké továrny na výrobu parfémů.

Reformulované vůně nebo nový design, nová vůně?

Reformulované vůně nebo nový design, nová vůně?

Pro firmy je klíčové, aby staré parfémy lákaly velké množství konzumentů, a proto se výrobci snaží osvěžit vůně tak, aby byly atraktivní i pro dnešní zákazníky. Jelikož jednotlivé brandy jsou společnosti orientované na zisk, je pochopitelné, že chtějí mít co nejmenší náklady, ale přitom získat co nejvíce. Tedy prodávat co nejvíce svých výrobků.

Využívají proto všechny příležitosti, aby náklady na výrobu jednotlivých vůní snížily. Samozřejmě to vždy závisí na postoji značky, její prestiži a důrazu na kvalitu.

Faktem však je, že jestliže může být surovina levnější nebo jiná továrna nabízí nižší výrobní náklady, pak po takové nabídce značka ráda sáhne. V optimálním případě to spotřebitel nezjistí, i když všímavý kupující si může všimnout, že výrobní závod parfému se změnil (Made in…).

Podobnou obětí se stala třeba kultovní vůně Black Orchid od značky Tom Ford. Tato vůně vznikala převážně ze surovin vyráběných v USA a také tam byla vyrobená, jenže po letech přešla výroba pod křídla švýcarské továrny. Skalní fanoušci této značky změnu odhalili, ale ti, kteří se s touto vůní seznámili až později, o této drobné změně neví absolutně nic! Stejným způsobem se změnila výrobní linka pro parfém Nina Ricci – Premier Jour, který se vyrábí jednou ve Francii a jindy zase ve Španělsku.

Ve vzácných případech jsme také svědky toho, že se stará vydání, která již dávno zmizela z trhu, objeví znovu buď ve stejném designu, nebo v novém kabátu. Téměř vždy si můžeme být jisti, že v takové nové kompozici bude ve srovnání s původní verzí trošku jiná vůně.

Zřejmým důvodem je, že vonné suroviny, které byly k dispozici před mnoha desítkami let, jsou nyní k mání v jiné kvalitě, případně již nemohou být použity (kvůli předpisům IFRA) nebo není možné reformulovat původní recepturu.

Zpravidla se stává, že výrobci díky velkému zájmu „oživí“ starou vůni nebo ji znovu zařadí do výroby, ale to může přinést i značné zklamání, právě proto že je původní vůně upravená. Jako v případě vůní Bvlgari – Omnia nebo svůdné Kenzo – Le Monde Est Beau, které se po čase opět objevily na trhu.